zondag 24 april 2016

Nieuws enzo

Ik lees soms de krant niet.
Ook het journaal sla ik liever over.
Niet omdat de wereld mij niet interesseert.
Nee joh. Juist wel. Daarom juist!
Ik lees over de Turkse dame die door de politie is opgepakt.
Omdat ze schrijft wat ze denkt.
Ik zucht.

Ik lees over de Deventer asielzoekers waar afgelopen week
de politie in grote getale naar toe snelden.
Er was paniek uitgebroken.
Niet bij de vluchtelingen hoor.
Bij de mensen bij wie ze kwamen aankloppen voor geld.
En ze kwamen met een grote groep omdat ze het graag allemaal wilden.
Geld dus. Een soort toelage die ze ook in andere opvangcentra krijgen.
Dat leek hun wel fijn ook. Dat konden ze gezamenlijk koken
en eindelijk hun eigen eten weer maken. Dat scheelde de Nederlanders ook
weer geld en moeite. Maar omdat ze met zijn allen kwamen werden de mensen bang.
En kwam de politie en ging het op facebook rond.
De verhalen over opstandige vluchtelingen .
Met uitspraken als dat ze wel wilden ruilen met de vluchteling.
Ja joh! Jij wil ruilen?
Vluchten uit een land wat 1 van de mooiste steden van de wereld heeft.
Heb je gezien wat er over is van Palmyra?
Wat ze met de ruïnes hebben gedaan?
Jij wil naar een ander land en dan het eten van dat land eten?
Dat lukt je al niet eens op vakantie!
Dan neem je je eigen aardappelen mee.
Je gaat in Spanje op zoek naar friet van Piet.
Of in Turkije lekker all inclusive.
De hele dag zuipen en shoarma en patat eten!
Mocht ik je nog niet verwijderd hebben op facebook vanwege dit
soort statussen dan ben je erdoorheen geglipt! Je komt nog aan de beurt!
Dat is een belofte en dreigement in een!

Ik blader door in de krant.
Snel want mijn bloed kookt.
En dan kijk ik recht in het gezicht van een knul die mij
bekend voorkomt. Ach ja. Van DWDD natuurlijk.
Jesse Klaver is zijn naam.
En van de groenlinks.
Dat is jammer denk ik.
Ik ga toch lezen.
En hij zegt wat ik denk.
Hij gaat uit van zijn eigen kracht.
Een sneer van een D66 collega legt hij , ogenschijnlijk , gemakkelijk
naast zich neer. Hij focust op wat hij belangrijk vindt.
Hij gaat uit van zijn eigen kracht. Er is ene poging gedaan om hem een uitspraak
te ontlokken over andere politici.
Nope sir! Hij gaat dat niet doen.
Hij kijkt vooruit en denk globaal.
Hij zegt: : tegenover  de schreeuwers en varkenskopophangers staan duizenden vrijwilligers, die vluchtelingen helpen. We moeten de zwijgende meerderheid een stem geven.
Ook zegt hij : laten we een keer wat anders proberen.
En wat mij ontroerde was: We moeten samen strijden tegen de onrechtvaardigheid van deze tijd!
En dat is wat het is.
Samen moeten we er een betere wereld van maken.
Niet kijken wat een ander heeft maar vragen hoe het gaat.
Als je wil weten hoe iemand denkt dan moet je diegene dat vragen.
Ik zet mijn antipathie tegen groenlinks opzij en kijk nogmaals in dat aimabele snoetje
van die jonge hond Jesse.
Is het de jeugdigheid die mij inneemt?
Of zijn denken?
En dan ineens en ben ik blij.
En heb ik hoop.
Het moet goed komen met deze wereld als er meer jongeren rondlopen als
Jesse. Ambitieus en met beide benen op de grond.
Maar voor nu heb ik weer even genoeg nieuws gezien.

liefs Ann












Geen opmerkingen:

Een reactie posten