vrijdag 20 februari 2015

Zien en gezien worden!

Ik twijfel.
Ik twijfel of ik een blog kan neerzetten die weergeeft hoe ik mij nu voel.
Afgelopen week hoorde ik dat iemand vertelde dat ik zulke leuke blogs schreef.
Zo grappig en zo herkenbaar. En toch moet ik daar soms voor zoeken.
Mijn oudste zegt dan Mam, je kan schrijven over alles wat jij wil.
Het is jou blog! Als je niet grappig bent dan is dat zo. En wie beter dan je eigen kind weet dat je niet altijd grappig bent. Leuk en knap en slim en mooi, ja dat wel. Maar grappig?
Ik probeer met humor te relativeren hoe klote ik mij soms voel.
Is het relativeren of verstoppen?
Is het onderschuiven met een grap ,hetzelfde als heel veel make up op doen als je je slecht voelt?

Laatst kreeg in een compliment dat ik er zo goed uit zag.
Dat was mijn masker wat ze zag. Ik had slecht geslapen en voelde mij gewoon vulva.
Ik bedacht dat ik wel wat extra make up op kon doen. En blijkbaar werkt dat.
De meeste mensen zien mijn masker en niet mijn ogen.
Ze zien een blosje ( no 9 van de HEMA) en mijn ingekleurde lippen ( ook van de HEMA)
en veronderstellen dat ik mij goed voel. Maar als je echt kijkt wat zie je dan?
Kun jij aan mensen zien hoe zij zich echt voelen?
En als je dat kan zien , wat doe je er dan mee?
Vraag je aan ze hoe het echt gaat of haal je je schouders op ?
Denk je dan dat ze vanzelf wel bij je komen als ze problemen hebben?
Of is het heel misschien lastig om de echte mens te zien?
Heb je wel tijd om te luisteren naar iemands verhaal?
Of zin?

Soms wil ik mijn zorgen en verdriet voor mijzelf houden en heel soms wil ik het delen.
Wil ik het vertellen in de hoop dat mijn pijn minder gaat worden.
En heel soms gebeurt dat. Gewoon omdat diegene aan wie ik het vertel gewoon luistert.
Luisteren zonder een raad of zonder een oordeel. Er zijn en luisteren is niet heel moeilijk,
maar toch zijn er niet veel die dat kunnen. Mensen zijn druk en geven even een snelle oplossing
 of vinden dat je niet moet zeuren.
Ik doe dit zelf ook. Helaas!
Misschien vanaf nu iets meer op letten?
Echt kijken naar de mens en vragen hoe het echt gaat?
Laten we ons masker afzetten en elkaar weer zien.
Echt zien.

liefs


3 opmerkingen:

  1. Ja, ik weet dat jij heel goed. Luistert, en ik weet dat ik heel goed luister.....en toch betrap ik mij er soms op....." Ja, dat heeft mijn ...broer, zus, buurvrouw blablablabla ook meegemaakt. "
    Neeeee ! Ieders vérhaal is uniek en iedereen heeft het recht om zijn/haar verhaal te vertellen zonder dat er een vergelijkend verhaal afgestoken wordt.....dat is wat ik mij al een tijdje tot doel gesteld heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wie zonder zonden is.....mooi toch dat we ons steeds bewuster worden van ons zelf? Ik hou van het ouder worden.Lieve Marita, jij luistert en motiveert , inspireert en bent openhartig.Je bent een schat. liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wie zonder zonden is.....mooi toch dat we ons steeds bewuster worden van ons zelf? Ik hou van het ouder worden.Lieve Marita, jij luistert en motiveert , inspireert en bent openhartig.Je bent een schat. liefs

    BeantwoordenVerwijderen