dinsdag 31 mei 2016

Kleur bekennen

Sinds wanneer is zwart een lelijk woord ?
Sinds wanneer is wit een rascist?
Ik ben het kwijt.
Ik ben het kwijt sinds het anders is geworden.
Ik ben mij nooit echt bewust geweest van iemands kleur.
Ja duhuh..ik zie ook wel of iemand een kleurtje heeft.
Maar dat een kleur kan bepalen of je deugt of niet is nieuw voor mij.
Maar dat kleur ineens ook een issue is voor hele volksstammen ,
is misschien wel de grootste shock voor mij.
Ik bemerk bij mijzelf dat ik ook ineens "kleur " zie.
Neem Typhoon als voorbeeld.
Heel vaak roep ik dat ik het een leuke knul vind en dat hij zo
ontwapend de wereld in kan kijken.
Zijn soms verlegen lach is bijna schattig.
En ineens lees ik op de sociale media dat hij zwart is.
Niet die zanger of die jonge knul uit Zwolle. Nee zijn kleur is ineens belangrijk.
Daar wijst hij zelf nadrukkelijk op .
Want dat is de reden dat hij is aangehouden namelijk.
Een zwarte jonge man in een dure auto.
Ik ben ook wel eens aangehouden.
Ik heb mijzelf nooit afgevraagd waarom.
Misschien was het de foute auto die ik reed.
Of was het wel omdat ik wit ben.
Geen idee.
Feit wil dat Typhoon zich gediscrimineerd voelt.
Omdat hij en zijn auto gecontroleerd zijn.
En heel eerlijk ben ik dat kleuren denken enorm zat.
Een kleur geeft geen garantie voor fatsoen of liefde.
Je kleur bepaalt niet of je slim bent of niet.
Het bepaalt ook niet of je succesvol bent of niet.
Jij als mens bepaalt dat.
Als we nou eens ophouden met wijzen op elkanders
kleur en onze eigen kleur ook niet belangrijker maken dan dat ie is.
En laten we denken met ons hoofd en voelen met ons hart.
Dan komen we al een heel eind.
Het is mei en ik ben de pieten discussie al zat.
Beiden kanten kijken gekleurd.
Wijzen naar elkaar in haat.
Zijn de weg van liefde en respect kwijt.
Ik merk van mijzelf dat ik soms 3 x nadenk of ik
niet iets zeg wat rascistisch is.
Terwijl ik absoluut geen rascist ben.
Mijn spontaniteit is weg.

Verkleurd door domheid.
Verscheurd door kleur.
Is jou ziel zwarter dat de zijne?
Klopt jou hart anders dan de mijne?
Mijn bloed is jou bloed.
Rood en warm

liefs Ann














5 opmerkingen: