zaterdag 13 februari 2016

Be nice

Zeg het mij!
Vertel mij waar is het mis gegaan ?
Wanneer is de kentering gekomen?
Hoe is het gegaan?
Sluimerend of was het er ineens?
De onaardigheid van mensen bedoel ik.
De mensen zijn nu zelfs zo onaardig dat er een soort
van campagne voor moet komen. En is het alleen op
het internet of ook in real life? Is het begonnen met internet of is
internet alleen een vergrootglas? Is het omdat het anoniem kan?
Veilig achter een scherm waar niemand ziet wat je doet.
Cyberbullying is een verschrikking.
Ik ben er zelf ook slachtoffer van geweest.
Ik weet hoe het is en hoe het voelt.
Vooral als er mensen zich gaan groeperen.
Dan worden ze eng. Ze maken hun eigen regels en lachen
om andermans pijn en verdriet. Zouden ze dat in het echte leven ook doen?
Is het een fatsoenskwestie?
Misschien een hang naar macht en controle?
Jezelf groter en beter voelen dan een ander.
De ander geraakt zien en gekwetst.
Is dat grappig? Is dat bevredigend?
Krijg je daar een blij gevoel van of een stijf piemeltje?
Heb jij niet een moeder die jou een enorme schop onder je hol kan geven?
Is jou nooit geleerd om een ander niet te kwetsen?
Ik snap het niet. Echt waar niet.
Nu is er zelfs een campagne tegen vuiligheid.
T shirts met opdruk dat je aardig moet zijn.
Leuk hoor maar moet je niet aardig zijn omdat dat zo hoort?
Omdat je met aardig zijn zoveel meer bereikt dan met gesar.
Een aardigheidje levert een glimlach op.
Een warme groet of een schaterende lach.
En dat aardig zijn moet onze tweede natuur zijn.
Gewoon omdat het fijn voelt.
Natuurlijk zullen er rotzakken zijn die misbruik
maken van de goedheid van iemand anders.
En die mag je rustig de deur wijzen.
Vriendelijk doch dringend adviseren de highway te nemen.
Weggaan en optyfen.
Want dat heb ik inmiddels wel geleerd van mijn zijn zoals ik ben.
Ben je lief dan mag je blijven en doe je stom dan moet je weg.
Niet alleen op het internet  maar ook van mijn stoepje thuis.
Ik heb mijn energie nodig voor mijzelf en mensen die dat verdienen.
Dus kost je energie dan mag je doorlopen
Ben je lief voor mij dan ben ik het voor jou.
In het echt en op internet.
Als we dit nou gewoon allemaal doen en mensen gewoon ook
weer aanspreken op fout gedrag dan moet het goed komen.
Dus niks T shirt maar gewoon lief doen.

liefs Ann













Geen opmerkingen:

Een reactie posten