zaterdag 3 maart 2018

What's Nieuw?

Ik krijg regelmatig de vraag wat er nieuw is aan nieuw links.
Gisteren tijdens de verkiezingsmarkt ook weer.
Dit keer waren het collega koukleumers van een paar kramen verderop.
Terwijl ik uitleg wat er nieuw is hoor ik zijn collega's schuin achter mij hardop lachen.
Er werd iets geroepen wat niet zo aardig was.
En ik merk  aan mijzelf dat ik boos word.
Ik draai mij om en vraag waarom zij dit doen.
Ze schrikken.
Nee echt , vraag ik.
Ik wil weten waarom jullie dit doen.
Ik ben in een serieus gesprek met jullie collega
en jullie maken mij achter mijn rug om belachelijk.
Waarom doen jullie dat?
Het antwoord is zowel schokkend als kenmerkend.
Wen er maar aan mevrouwtje.
Dit is de politiek
Zo spelen we dat hier in Deventer.
Ik slik.
Ik tel tot 20 en zeg met een voor mij doende rustige toon: heren, laat mij jullie vertellen dat dit ook nieuw is aan Nieuw links. Wij doen hier niet aan mee. Wij moeten de belangen van de Deventernaar voorop zetten , en niet die van jullie om gram te halen op collega's.
De ene kleine man trekt zijn mond open en ik hoor niets meer en zie alleen maar een bebaarde mond open en dicht gaan en besluit dat het genoeg is.
Ik zeg : stop maar. Ik wil dit niet en ik doe hier niet aan mee.
Dag mijnheer.
En ik loop weg.
Ik pak een kopje thee en mijn besluit staat vast.
Het moet anders.
Nieuw dus!
Ik wil geen collega's zwart maken met naam en toenaam op het internet.
Ik wil niet met fake accounts op social media mensen bashen.
Ik wil niet ten koste van anderen mijzelf een beter gevoel geven.
Ik wil openheid en transparantie.
Als ik iets wil zeggen dan doe ik dat in je gezicht.
Met een kopje thee en een open mind.
Dat is dus nieuw.
Niet meer achter iemands rug om of via achterafkamertjesgedoe.
Gewoon recht op de man of vrouw af.
Zoals echte Deventernaren doen.
Nie lull'n moar poets'n
Wil jij dat ook , dan stem jij ook op nieuw.
Nieuw links dus.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten